måndag 12 januari 2009

Jag gillar Burger King men inte för hamburgarna!

Amerikanska Burger King har påbörjat en reklamkampanj på Facebook som jag tycker är rätt kul! De har startat en Facebook-applikation som går ut på att man ska dumpa tio av sina facebook vänner och i utbyte mot det får man en gratis Whopper. Kontexten är: "Friendship is strong, but Whopper is stronger". Tycker den är smart och rolig särskilt då den ligger just på Facebook.

Jag måste säga det att Burger Kings reklambyrå i USA är väldigt smarta! Det här är inte första gången de utnyttjar sociala medier och nytt smart tänkade för att skapa kampanjer. För inte så länge sedan körde de en otroligt smart grej på olika Burger King restauranger runt om i USA. De hade restaurangerna utrustade med kameror och mikrofoner och valde att inte sälja Whopper på en hel dag. Ni kan se filmen längst ner här. En längre film hittar ni på whopperfreakout.com

Det som skedde efter det här var en otrolig spridning bland sociala medier och nätverk och på youtube finns det hundratals responsvideos på den här reklamen.

De har även haft en annan lyckad kampanj där reklambyrån valde att göra ett TV-spel. De valde att göra ett Xbox 360 spel och Burger Kings ledning var väldigt fundersamma till idéen. Reklambyrån hade sagt att de själva ville ha alla intäkter för TV-spelet samt att Burger King skulle betala TV-reklamen för det. Reklambyrån skulle själva stå för tillverkningen av spelet. Hur som helst så gjordes spelet och det skulle kosta 4 dollar. Spelet marknadsfördes flitigt i TV och de såldes enbart på Burger King. Det blev wen dundersuccé och spelet såldes verkligen hur mycket som helst. Och eftersom spelet såldes så pass mycket blev ju marknadsföringen för Burger King total! Riktigt smart faktiskt.

Så, nu har förmiddagen gått åt till gympass och lite surfande. Nu är det dags för lunch och sen en eftermiddag/kväll med plugg och jobb!

Inga kommentarer: