fredag 10 juli 2009

Första ledighetsmånaden är förbi

Sommaren rullar på, fast man med dagens och gårdagens väder kan tro att det är höst. Det är väl egentligen svensk sommar i ett nötskal? Det blir fint och skönt och man tycker Sverige är det bästa land på jorden på alla sätt och vis (för inte mycket slår en fin svensk sommardag). Sen kommer det här och man klagar över vilket jävla pissväder det är i det här landet.

Men såna här dagar behöver man inga ursäkter över att sitta hemma framför datorn och kolla runt, läsa bloggar, twittra och annat sånt. En blogg som jag verkligen har fastnat för och som måste vara en av Sveriges roligaste bloggar är Nyhetstorken. Den kan man verkligen sitta hur länge som helst framför.

En annan blogg jag flitigt läser är Please Copy Me för att hålla mig uppdaterad lite i branschen. Sen så gillar jag ju självklart även Fyra nyanser av brunt av samma anledning.

För nu när man är färdigutbildad så gäller det ju ändå att man hänger med och håller sig uppdaterad. Jag är ju trots allt en kommunikatör inom nya medier och även om tio år kommer jag ha den titeln, även fast de nya medierna har ändrats. Tänk om jag hade gått denna utbildning och tagit examen för tio år sedan istället. Vilka kanaler hade vi läst om då?

Nu är jag ju färdigutbildad sedan en månad tillbaka. Känns både bra och dåligt. Bra för att jag haft otroligt kul, lärt känna många nya människor och för att jag har lärt mig massa själv. Dåligt för att stabiliteten nu är borta. Det är svårt att erkänna men just nu är jag ju faktiskt en av de 30 % som tillhör ungdomsarbetslösheten.

Eller ja, helt arbetslös är jag ju inte. Jag driver ju för fanken två företag vilka jag lägger ner en hel del tid med. Men jag har ju ingen direkt inkomst för närvarande. Snowfall, där jag var på praktik, väntar jag ännu på. Frågan är hur länge jag kan vänta? De har sagt att de vill anställa mig, frågan är bara när. Hur länge kan man vänta? Just nu vore det perfekt med ett vanligt sommarjobb. Ett butiksjobb eller vad som helst egentligen bara för att få in lite pengar. Men men, ledigheten är ju inte heller något man ska klaga över.

Men som sagt, hur länge kan jag vänta?

Inga kommentarer: